hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > قم|انقلاب در پیاده‌ راه‌سازی در شهر قم

قم|انقلاب در پیاده‌ راه‌سازی در شهر قم

شهرداری قم در ادامه اجرای پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی در شهر، به زودی عملیات اجرایی پیاده‌راه خیابان انقلاب را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، نام اتومبیل امروز در مقابل عابر پیاده قرار گرفته است، با اینکه با اختراع اتومبیل در اوایل قرن بیستم تحولات چشمگیری در جابه جایی انسان و کالا پدید آمد و باعث کاهش زمانهای سفر شد. افزایش سرانه مالکیت اتومبیل در جوامع صنعتی تغییرات عمده ای در سیستم های شهرسازی به وجود آورد بطوریکه خیابان‌ها و شاهراه‌های بسیاری برای حرکت وسایل نقلیه احداث شدند. این امر موجب شد تا در طراحی شهرها اولویت اول به وسایل نقلیه موتوری داده شود و عابرین پیاده در درجه دوم اهمیت قرار گیرند. اما در دهه‌های اخیر با تغییر در رویکردهای شهرسازی ایجاد فضاهای اختصاصی عابرین پیاده و نیز اولویت دادن به حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفت.

در کشور ما نیز به تبع تغییر رویه‌ای که در حوزه شهرسازی و اولویت‌دهی به عابر پیاده در این حوزه صورت گرفته، ساخت و ساز معابر، خیابان‌ها و محورهای مهم شهری وجهه انسان‌محورتری گرفته است. سال‌هاست که در کلان‌شهرهای کشور به ساخت کلان خیابان‌ها، اتوبان‌ها، آزادراه‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح و… افتخار می‌شود اما چندسالی است که دست‌اندرکاران حوزه معماری و شهرسازی به این نتیجه رسیده‌اند که مسیر رفته را باید اصلاح کنند و به نقش انسان در حوزه شهرسازی بیش از گذشته اهمیت دهند. به همین خاطر پروژه‌های کلیدی و مهمی در حوزه اهمیت به انسان در شهرسازی شکل گرفت. یکی از این پروژه‌ها که جلوه‌ای ویژه در کشور دارد و هزینه‌ زیادی نیز برای آن صورت گرفت و جزو جلوه‌های ویژه معماری کشور شده پل طبیعت تهران است که محوری کاملا انسان‌محور و با کاربری گوناگون است.

در شهرهای مذهبی چون قم نیز مکان‌های مذهبی محور و کلید حضور و تراکم بالای جمعیت هستند به همین خاطر تداخل بالای جمعیت و خودرو در این محدوده شکل گرفته و نه خودروها تردد آرامی دارند نه انسان‌ها؛ جدا از اینکه تردد خودرو در بین تراکم بالای جمعیت خطرات زیادی نیز برای جان انسان‌ها دارد.

به همین خاطر محوریت انسان در این محدوده‌ها در دستور کار پروژه‌های شهرسازی قرار گرفته است. طرح توسعه حرم مطهر امام رضا(ع) در سال‌های اخیر مؤید این مطلب است که این وسعت بالا تنها در اختیار تردد پیاده بوده و اگرچه فضایی نیز برای تردد خودرو بدون تداخل با جمعیت پیش‌بینی شده است.

در قم هم طی این سال‌ها این رویکرد در حوزه شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است. باغ‌راه بهار نخستین پروژه‌های بود که در این زمینه در شهر قم احداث شد. باغ راه بهار سال ۹۲ در یک لاین بلوار بهار در ابعاد ۲۵ در ۳۰۰ متر بنا شد و قرار بود در فازهای بعدی بخش دیگر خیابان نیز تبدیل به پیاده‌راه شود که همچنان اجرایی نشده است.

شهرداری ۲۵ میلیارد ریال از محل عوارض پرداختی مردم قم برای ساخت این باغ راه ‏هزینه کرد که این پروژه شامل کف سازی محوطه به مساحت ۶ هزار متر مربع و پنج آب‌نما بود که یکی از شاخصه‌های آن الگوی طراحی بومی و براساس معماری ایرانی اسلامی بوده است.

این سیاست متوقف شد تا اینکه سال ۹۶ تیم جدید مدیریت شهری قم خیابان ارم را در دستور کار تبدیل به پیاده‌راه قرار داد. اجرای پیاده‌راه ارم پس از قریب به ۵ سال از احداث باغ‌راه بهار در سمت دیگر حرم مطهر حدفاصل سه راه بازار تا خیابان چهارمردان، اواخر سال ۹۶ در دستور کار مدیران شهری قرار گرفت. اگرچه در ابتدای عملیات اجرایی این پروژه مشکلات زیاد ترددی و اعتراضات متعدد مردمی به سبب ایجاد محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شد اما هم‌اکنون با به ثمر رسیدن پروژه شاهد فضایی بسیار مطلوب و آرام در مجاورت حرم حضرت معصومه(س) هستیم.

این پیاده‌راه در فضایی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع اواسط آذرماه سال ۹۶ حدفاصل سه راه بازار تا خیابان چهارمردان در دستور کار شهرداری منطقه هفت قرار گرفت و افزایش کیفیت زندگی، بهبود وضعیت اشتغال و رونق اقتصادی، توسعه اجتماعی شهری، ارتقای ایمنی و پایداری زیرساخت‌های شهر را از جمله اهداف و مزیت‌های اجرای این پروژه بود. این پروژه مجموعاً در مدت کمتر از ۶ ماه تکمیل شد و به طول ۴۰۰ متر، ۱۴ متر پیاده‌راه و ۷ متر سواره‌رو ۳۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شد.

شهرداری از همان زمان خبر از مطالعات اجرای ادامه پیاده‌راه سازی در ادامه محور خیابان ارم و انقلاب(چهارمردان) داد و در نخستین گام این محورها مسدود شد تا پس از اتمام مطالعات، جابجایی تاسیسات و آماده‌سازی اذهان عمومی این پروژه‌ها اجرایی شود و در این روزها مدیریت شهری قصد دارد پروژه پیاده‌راه خیابان انقلاب را حد فاصل خیابان ارم تا تقاطع عمار یاسر اجرایی کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد